Blog

Zeilbootkamp

Geschreven door Bloemenstad VZW op Al 1 reactie

Aan boord van de Tai: da's 100 % avontuur & genieten

Maandag 24 juli 2017. 4 monitoren en 6 jongeren van B2 en B3 staan klaar in MFC Sint-Jozef in Gent om op zeilbootkamp te vertrekken. De regen valt met tonnen uit de lucht, maar dat bekoelt het enthousiasme van de monitoren en deelnemers niet, integendeel! Iedereen is klaar voor een groot avontuur en we hebben er zin in.

Vanuit Gent worden we gevoerd naar de haven van Antwerpen. Daar staan schipper Luc en scheepsmaten Luc en Guido ons al op te wachten. Ook Carien van Revos vzw staat klaar om ons aan boord te helpen. Voor dit zeilbootkamp werkt Bloemenstad samen met Revos vzw, zij hebben een unieke zeilboot (de Tai) en enthousiaste vrijwilligers die voor kwetsbare doelgroepen avontuurlijke tochten met de Tai organiseren. De Tai is al meer dan 100 jaar oud, maar dankzij de vele renovatiewerken en opknapbeurten van de vrijwilligers van Revos vzw een sterke boot waarop we 100% vertrouwen!

En dan is het zo ver... 3, 2, 1,...! Onze tocht gaat van start!

Dag 1 varen we de haven van Antwerpen uit, we passeren de koeltorens van Doel en varen verder richting Nederland. Na een avontuurlijke tocht (met regen, zonneschijn en een ontdekking in de zeilboot) meren we aan in een superklein dorpje in Zeeland, namelijk Hansweert.

Er zijn 3 kajuiten in de zeilboot. De bedjes zijn smal, maar iedereen vind een comforatebele slaapplaats. Kamperen op 't water!

Eénmaal aangemeerd, gaan we op ontdekking aan land. We komen tot de conclusie dat Hansweert een minidorpje is en we meteen merken dat we ons niet meer in België bevinden! #Buitenlandskamp

Na alle indrukken van een eerste spannende dag genieten we nog van een rustig slotmoment met Wonderwall van Oasis en kruipen dan in ons bedje in de kajuit... Slaapzacht!

Met Bloemenstad op zeilbootkamp, dat betekent...

Een hechte moniploeg!

Op ontdekking gaan wanneer we aanmeren.

Tussen de regenbuien door gezellig samen Scrabble spelen in de kajuit.

Lekker genieten van het uitzicht en het varen over de golven.

De schipper helpen en even het roer overnemen.

Samen tot rust komen op het dek en versteld staan van het uitzicht.

's Avonds aanmeren en genieten van de zonsondergang.

DAg 2: onderweg naar pittoresk Goes

Dinsdag 25 juli 2017. Eén van de moni's staat samen met één van de jongeren vroeger op om naar de bakker te gaan. Eénmaal terug staat de ontbijttafel in de kajuit al mooi gedekt en ruiken we de heerlijke geur van koffie... We eten voldoende bokes met choco zodat we voldoende energie hebben om opnieuw verder te varen.

We vertrekken op tijd, want vandaag beslissen we samen met de schipper om koers te zetten richting Goes. Een keigezellig stadje dat ook wel het kleine Amsterdam genoemd wordt. De zon breekt door en we kunnen genieten van de zonnestralen op onze snoet. Ook krijgen vandaag een aantal jongeren de kans om mee te helpen de kaart te lezen, de knopen te leggen, de zeilen aan te spannen, aan het roer te staan, ... Wat een unieke ervaring!

Zeil je voor het eerst...

Queen of the world!

Zeehonden spotten

Ook Wim voelt de kriebels van aan het roer staan!

Na een zalige tocht op 't water, komen we rond 16u aan in Goes. we varen de haven binnen en meren aan. Hop, de stad in! Een deel van groep speelt een tof stadsspel en een ander deel gaatop zoek naar een supermarkt om inkopen te doen voor de komende dagen. 's Avonds staat er WAP op het kampmenu (Worst met Appelmoes en Patatjes). Daarna gaan we de douches opzoeken in de haven en kijken we nog een stukje naar Narnia in de kajuit. Slaapzacht!

Dag 3: knutselen, koken, zwemmen en zonnebaden

Woensdag 26 juli 2017.. We staan op en de zon straalt. Het bericht voorspelt zomerse temperaturen... We zijn er klaar voor! Na een lekker ontbijt varen we rustig Goes uit. Even aanschuiven bij de sluis en hoppa we zijn weer op tocht! Vandaag gaat iedereen aan het knutselen. Armbandjes, t-shirts versieren, tekeningen maken en kleuren, ... We koken en doen samen de afwas en gaan lekker zonnen op het dek. We varen richting een zandbank waar het ondiep is en... Yes! Daar mogen we van de schipper uit de zeilboot springen in het water en lekker zwemmen.

Dag vrienden van de zeescouts!

's Avonds varen we richting een gezellig havendorpje: Stavenisse. Op en top Nederland! De jongeren helpen mee het eten maken en koken lekkere balletjes in tomatensaus met champignons en patatjes.

Dag 4: terug richting België

Donderdag 27 juli 2017

Vandaag ontbijten we een laatste keer in onze zeilboot. De duochoco en witte choco is zo populair dat deze bijna helemaal op is! We varen van Stavenisse terug richting Antwerpen. Onderweg helpen we nog wat mee met de schipper want de wind staat goed om opnieuw te zeilen. De zeilen worden aangepannen en de knopen worden gelegd.

's Middags maken we samen macaroni met ham, kaas en knapperige groentjes klaar. Lekker maaltje! En daarna uiteraard de afwas.

In de namiddag en avond genieten we van de laatste uurjtes samen... Eénmaal Antwerpen in zicht moeten we ook nog eens door een sluis en wachten op een brug die omhoog moet. En daar in de verte zien we Stien, Mathias, de papa van Wim en Carien van Revos vzw ons al staan opwachten. Moe maar voldoen gaan we van boord en nemen we afscheid van de schipper Luc en scheepsmaten Guido en Luc. Wat een onvergetelijke reis! Bedankt om dit mogelijk te maken voor ons!

We rijden terug richting Gent naar MFC Sint-Jozef en daar nemen de jongeren afscheid van de moni's.

Bedankt voor dit speciaal kamp en avontuur! We hebben er van genoten en kijken uit naar de volgende editie...